Morrn på er.

Just nu äter vi mastodontfrulle. Macka, fil m bär, kaffe, te, jos, ägg, frukt och DN till mig. Mys. Idag blir det förhoppningsvis svampplockning. Och loppisar, fast jag vet att vår chaufför inte är lika road. Men om man åker förbi måste man ju stanna. Tänk om man missar nåt. Det som gör ens hem komplett. För ett par veckor sen köpte jag den finaste öronlappsfåtöljen i brunt skinn på loppis, lagom snyggt sliten och hur skön som helst. Men jag känner mig inte riktigt färdig än här hemma. Och då kan man bara inte nochalera loppisarna.

2 av mina semesterveckor tillbringade vi på landstället i Skåne. Vi var på loppisar varje dag, hade jag haft bil så hade förmodligen kommit hem med ett helt nytt hushåll. Men nu flög vi ju så jag fick begränsa mig lite, till ett par gamla flaskor, en fin te burk, ostbestick och en tavla. Min faster visade mig till världens härligaste ställe, Lilla Ro, Fik/klädaffär/Loppis. Till och med min 4 åriga dotter med spring i benen satt snällt i 2 h och fikade, tittade på lite grejer och fikade lite till.
http://www.lillaro.nu/ 

Vid pricken längst ner har vi vårt sommar hus, i Skepparkroken. Jag har världens bästa barndomsminnen därifrån. Många av dom vänner jag växt upp med där har jag kvar än idag. Alla utom välrdens bästa Farfar, han var den bästa Farfar man kan tänka sig. Jag minns hans gräsmatta. Med en sydvester på huvudet, gamla hedliga tretorn stövlar, avklippta jeans och en cigg i mungipan gick han fram och tillbaka, varje sommar, varje vecka med sin gräsklippare, förmodligen 100 tals mil. Förmodligen hade gräsklippningen lite terapeutisk verkan på honom, precis som målande är för mig.

Jag minns också att vi brukade köpa fisk från Olle i viken. Farfar ropade från något hörn i huset: "-Barn, snart kommer Olle." Sen satt vi fastklistrade vid fönstret och tittade ut över Skälderviken för att få en skymt av båten. När man sen såg den lilla motorförsedda ekan med en orange flagga sprang man ner på bryggan för att vara först i kö, vilket man sällan var. Men det gjorde ingenting, för jädrans var stor man kände sig med Farfars pengar på fickan. Och så hade man blivit ombedd att köpa torsk och om torsken var slut fick man välja fisk själv. Och himlarns vad man önskade att torsken skulle vara slut. Så man fick välja själv. Och bli ännu lite mera stor.

Nej nu ska vi faktiskt dra ut på landet.

Over and Out
//M

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0